Od roku 2022 spolupracujeme s firmou Enprag na vývoji nových Bento Boxů (BB), které slouží k přepravě materiálu v režimu JIS z pickovací zóny supermarketu do montážních pracovišť. Cílem bylo optimalizovat přepravu materiálů mezi různými výrobními zónami, čímž se zkrátí čas potřebný na hledání a přenos komponentů, a zároveň minimalizuje riziko poškození součástek během přepravy na linkách MEX a LDR.
Důvody pro obměnu stávajících Bento Boxů
Před zavedením nových vozíků byly ty stávající nekompatibilní s moderními chytrými systémy milk-run a vykazovaly několik zásadních nedostatků. Mezi hlavní problémy patřily:
- Neuspořádanost: Staré BB vedly k delší době potřebné pro výběr součástek, což vedlo k častým reklamacím zničených dílů. Zvlášť lakované díly byly často položeny na sobě, což vedlo k poškozením, stejně jako těžké díly položené na křehkých komponentách, což způsobovalo další škody.
- Špatné využití prostoru: Staré vozíky měly volný prostor, ale díky nevhodným rozměrům ho nebylo možné plně využít. Pokládání dílů shora bylo nepraktické, což vedlo k neefektivnímu uspořádání.
- Nevyhovující metoda přepravy: Systém ojnic bez pojistky představoval bezpečnostní riziko, jelikož ojnice měly tendenci se oddělovat od čepů, což mohlo vést k odpojení BB od konvoje. Manipulace byla složitá a operátoři museli při připojování a odpojování vozíků ohýbat záda.
- Ergonomie: Při montáži nebylo umístění dílů přizpůsobeno potřebám operátora, což vedlo k zbytečným zdržení a zvýšení chybovosti.
Účel investice
Cílem projektu bylo navrhnout, prototypovat a sériově vyrábět nový typ BB pro LDR montážní linku, které nahradí deset let staré vozíky vyrobené ze svařované oceli.
Nové vozíky využívají modulární trubkový systém ENPRAG se standardní základnou a rámem na míru, který je navržen pro bezpečné a efektivní uložení komponentů. Tento systém zajišťuje nižší riziko poškození součástek a zjednodušuje operátorům na montážní lince výběr potřebných komponent.
Návrhy BB
Vylepšení a přínosy nové generace Bento Boxů
Díky spolupráci s firmou Enprag se podařilo vyvinout nové BB, které eliminují mnohé problémy spojené s těmi starými:
- Modulární systém: Nové vozíky jsou vyrobeny z trubkového systému, což umožňuje flexibilitu a snadnou úpravu designu. Rám vozíku je složen z kovových spojek a trubek, které lze přestavět pomocí imbusového klíče, což usnadňuje adaptaci na změny výrobního programu.
- Zlepšené využití prostoru: Nové vozíky mají optimalizovanou konstrukci, která umožňuje lepší využití prostoru. Díly jsou uloženy na míru, což zajišťuje efektivní uspořádání součástí a snížení zbytečného pohybu během přepravy.
- Kompatibilita s moderními systémy: Standardní základna BB je kompatibilní s chytrým systémem milk-run a do připravovaných AGV (Automated Guided Vehicle), což znamená, že vozíky lze snadno integrovat do moderní automatizované výroby. Tato kompatibilita přináší další zefektivnění přepravních procesů a zajišťuje plynulost výroby.
- Zlepšení ergonomie a bezpečnosti: Nový design BB umožňuje snazší manipulaci, eliminuje potřebu ohýbání operátorů při připojování a odpojování vozíků a minimalizuje rizika spojená s mechanickými závadami. Díky ergonomickému umístění komponentů je také sníženo riziko chyb a zvýšena rychlost práce na montážních linkách.
Výsledky a úspory
Nové BB přinesly pozitivní výsledky již během prvních měsíců. Mezi hlavní přínosy patří:
- Úspora pracovní kapacity: Díky lepšímu uspořádání a lepší ergonomii došlo k snížení pracnosti v supermarketu a na montážních linkách MEX / LDR.
- Snížení poškození komponent: S novým systémem došlo k výrazné redukci množství poškozených komponent, tedy i k nižším nákladům na následné opravy a výměny.
- Zvýšení efektivity: Díky lepší organizaci práce a kompatibilitě s chytrými systémy se zrychlila přeprava součástek a snížil se čas potřebný pro výběr součástek na montážní lince. Operátoři nyní mají přístup k dílům rychleji a efektivněji, což přispívá ke zvýšení produktivity.
Očekávaná návratnost investice (ROI) je 2,4 roku, což podtrhuje smysluplnost nového řešení. Optimalizované řešení nejen jednorázově zlepšilo organizaci a bezpečnost přepravy, ale také otevřelo cestu k dodatečným úpravám designu při změnách ve výrobních procesech.
Firma Enprag se osvědčila jako flexibilní partner, schopný rychle reagovat na koncepční změny a provádět operativní úpravy přímo na prototypech určených k testování. Díky tomu bylo možné nasazovat v průměru jeden nový set vozíků měsíčně a obměnu celé flotily dokončit během dvou let.
Doosan Bobcat EMEA s.r.o.